Agressief gedrag: 3 voorwaarden om preventief te kunnen handelen

agressief gedragIn de media komt steeds vaker naar voren dat agressie en grensoverschrijdend gedrag voorkomt tegen hulpverleners. Daarnaast blijkt ook uit de geregistreerde incidenten dat de heftigheid toeneemt.

1. Zorg voor eenduidige begripsvorming

In veel organisaties zie je vaak, dat er onduidelijkheid is over wat men onder agressie en grensoverschrijdend gedrag verstaat. Hierdoor kan er verwarring ontstaan in de aanpak van agressief gedrag.  Het gevolg daarvan kan zijn, dat er in verhouding veel energie verloren gaat aan onderlinge afstemming.

2. Onderscheid feitelijkheid en gevoel

Het is voor hulpverleners van belang, dat ze bij agressief gedrag leren handelen op basis van objectief waarneembaar gedrag. Wat we vaak zien, is dat hulpverleners zich laten leiden door persoonlijke gevoelens en ervaringen. Het fenomeen angst speelt hierbij vaak een grote rol.

3. Maak gebruik van een adequaat registratie-instrument

Registratie van incidenten is een must om op langere termijn preventief te kunnen handelen bij agressief gedrag. Veelal registreren hulpverleners niet, omdat ze op basis van persoonlijke inschatting en gewenning bepaald gedrag niet meer als agressief ervaren. Het effect van niet registreren  is,  dat organisaties hierdoor weinig of niet leren van incidenten.

Zijn er naar jouw idee nog meer voorwaarden voor preventief handelen bij agressief gedrag?  Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Wil je eens bekeken hebben, hoe agressiebeleid voor jouw organisatie is ingericht, vraag dan hier de gratis Quickscan aan

foto credit

 

 

 

2 Comments

  • lennekebuijs@gmail.com

    april 13, 2011 9:10 pm

    Mij lijkt van belang :
    - dat je weet op wie of wat de eigenlijke agressie of dat wat je voor agressie houdt, bedoeld is.
    - Daarnaast is het van belang dat je weet hoe je jezelf kunt verdedigen. Dat kan toch de eigen angst wat op de achtergrond houden.
    - Tevens , iets waar we niet van uit moeten gaan, maar wel voorkomt is de eigen houding die de reactie van de ander oproept, namelijk een agressieve reactie naar jou als hulpverlener toe. Onbedoeld kan een dominante houding, vanuit het besef nodig te zijn, deze reactie geven.

    Beantwoorden
    • Onno Paans

      mei 12, 2011 6:38 pm

      Hallo Lenneke,

      Mijn excuus voor de late reactie, maar bedankt voor aanvullingen. Het laatste punt wat je noemt bevestigd mijn idee, dat het goed is om hier veel aandacht aan te besteden. Hoe zorg ik ervoor dat ik me niet laat verleiden door mijn eigen gevoel, maar in staat ben om professioneel te blijven handelen. Hiervoor is veel herhaling en training volgens mij noodzakelijk.
      Met groet, Onno Paans

      Beantwoorden

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *